Közigazgatás, másképp.

Intéznem kellett bizonyos céges ügyek miatt egy login-t az mi nagy, szép, jó, s éles tesztüzemben összedőlő Ügyfélkapunkon (ugye senki nem vár 5 milliárdért egy stabil, működő rendszert?!? :) no comment…).

Ehhez ugyebár személyesen kell megjelenni egy okmányirodában, hogy valaki ránézzen orcám fényleképezéssel készített másolatára az egyik személyazonosításra alkalmas hatósági igazolványomban, megbizonyosodjon róla, hogy igen, az tényleg én vagyok, tehát létezem, ez által regisztrálhatok.

Mivel a munkahelyemhez legközelebb eső Okmányiroda a Lurdy Házban találtatik, gondoltam foglalok a neten időpontot, hogy ne kelljen a soknál többet várni. Én kis naiv… A városban lévő összes Okmányirodába lehet neten foglalni időpontot, csak a Lurdy Házba nem… Nah, gondoltam magamban, akkor hát próbáljuk meg telefonon. Tárcsázom a megadott számot, erre felveszi egy IVR, hogy ugyan húzzak el innen, s tárcsázzam az új központi számot. Jól van, centralizálunk, költségcsökkentünk, spórolunk az adófizetők pénzével (mert hát kell a BKV-ra, ugye). Szóval illedelmesen bepötyögtem a központi számot, ahol pár perc IVR eligazítást követően végre kapcsolódott egy biorobot, aki ismételt pár perc várakoztatás után barátságosan elnézést kért, hogy ily sokáig váratott a vonalban, majd közölte, hogy oda, ahova én szeretnék időpontot, hát, szóval, izé, se elektronikusan, se telefonon nem lehet foglalni, kizárólag személyes megjelenéssel.

Hmmm… Minő user-friendly logika. Látogassak el személyesen, hogy foglaljak időpontot. Erre már csak azt tudtam magamban kérdezni, amit az ifjú kamikaze padawan kérdezett mesterétől, mikor az elmondta neki, mi a dolga: „Te hülye vagy, bazzmeg?!?”.

Namind1, megköszöntem a tájékoztatást, majd letettem a kagylót, s puffogtam magamban egy kört.

Aztán elkezdtem nézegetni, hogy mikorra lehetne foglalni időpontot. Amikor a negyedik irodánál is (a környező kerületekben) kb. 2 hét múlva tudtam volna csak kapni egy fél órát, meguntam, s kipróbáltam, hogy vajh a Központi Okmányirodában (Árpád fejedelem hídja, Pesti hídfő, az Infoparkhoz viszonyítva a város másik vége) mi a helyzet (múlt hét szerdán történt mindez), ahol apró meglepetésemre közölte a rendszer, hogy már péntek hajnal 9-re mehetek. Elmondani sem tudom, minő ööm é bódóttá tört rám, hogy már alig 48 óra múltával el tudok intézni valamit.

S eljött a nagy nap. Hogy biztosan ne legyen probléma, időben indultam, 8:55-re érkeztem (laza 40 perc stop-and-go a Hungárián). Első meglepetés: volt szabad, ingyenes parkoló az építmény előtt. Második meglepetés: gyakorlatilag kongott az ürességtől a terem. 4 ügyintézőből 1 foglalkozott egy már ott lévő ügyféllel. A többiek közül egy, amint meglátott, előkapott egy listát, amin valószínűleg a reggeli, előjegyzett ügyfelek lehettek, mivel fél percen belül szólította a nevemet. Ilyet se nagyon láttam még. Szépen nyugisan odasétáltam, a hölgy tudta, miért vagyok ott, odaadtam neki a személyimet, kért egy (általam választott) login nevet és egy e-mail címet, melyek megkapását követően leült számítógépéhez, valamit gépelgetett a billentyűzeten, kinyomtatott egy papírt, amit alá kellett írnom. Megköszönte türelmemet, s már készen is voltunk.

8:59-kor már az autóban ültem. Belépésemtől számítva, az ajtón történő távozásomig 2 perc 40 kötőjel 45 másodpercet töltöttem a Központi Okmányirodában.

Nem lehetne, hogy minden hivatalos ügyintézés ilyen fájdalommentesen és gördülékenyen történjen a jövőben? Végül is, a XXI. században ez nem olyan nagy elvárás. Vagy igen? :)

One thought on “Közigazgatás, másképp.

  1. Nem, nem lehet, mert egy jól működő renccccerben időt és energiát lehetne megspórolni. Nekünk mindenből sok van, vagy?

Leave a Reply